تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

همکاری ایران با آژانس، بر پایه بی‌طرفی و اعتماد متقابل

  • کد خبر: ۴۰۵۴۳
  • ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
همکاری ایران با آژانس، بر پایه بی‌طرفی و اعتماد متقابل
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به ایران وعده داد که اجازه ندهد فشار‌ها بر آژانس تأثیر بگذارد
به گزارش شهرآرانیوز؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفر روز گذشته خود به ایران با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، دیدار کرد و پشت در‌های بسته، مذاکره‌ای یک‌ونیم‌ساعته انجام داد. پیش از این دیدار، بهروز کمالوندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیوگفت وگو و اعلام کرده بود که این سفر به موضوع مکانیسم ماشه و مسائل سیاسی ارتباطی ندارد، بلکه قرار است در این دیدار، شیوه تعامل ایران و آژانس بررسی شود.
 
او در این باره گفته بود که: «در طول ۲۰سال گذشته ارتباطات زیادی با آژانس داشته‌ایم و بار‌ها شاهد سفر مدیران کل آژانس در دوره‌های مختلف به ایران بوده‌ایم. ایران رابطه خوبی با آژانس داشته است و در طول ۱۸گزارشی که مدیرکل ارائه کرده، نکات مثبت زیادی بیان شده است. آنچه برای ایران و آژانس مهم است، تقویت روابط است و اینکه اجازه ندهیم کشور‌هایی که قصد سوءاستفاده دارند، با فشار به آژانس، زمینه را برای این کار فراهم کنند. با توجه به این مسئله، سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، اهمیت دارد».

صالحی پس از گفت‌وگوی فشرده با گروسی، درباره نتایج این دیدار گفت: «فصل نوینی با آمدن ایشان از نظر همکاری ایران و آژانس آغاز می‌شود و همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش می‌یابد. امیدواریم نتیجه سفر مرضی‌الطرفین باشد، به‌طوری‌که دو طرف متقابلا به وظایفشان در چارچوب مقررات لازم عمل کنند. صحبت امروز ما سازنده بود و قرار شد آژانس، حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب وظایف عمل کنیم. می‌توانم بگویم ما رو به جلو حرکت می‌کنیم و به آینده امیدوارم و قطعا مسائلی که پیش‌روست، به نحو مقتضی حل خواهد شد. البته دشمنان ساکت نمی‌نشینند، ولی باید باتدبیر حرکت و اقدامات را مدیریت کنیم که تاکنون هم مدیریت کرده‌ایم. ایران در این چند سال که پرونده‌ای تصنعی برایش در آژانس ایجاد شده است، زیر بار خواسته‌ای خارج از چارچوب‌های قانونی نرفته است. ما براساس حاکمیت و منافع ملی حرکت می‌کنیم و الان هم در چارچوب مقررات و تکالیف، مذاکره و عمل می‌کنیم».
 
گروسی نیز پس از دیدار با صالحی، درباره برنامه‌های آتی آژانس با ایران گفت: «دستورکار گسترده‌ای داریم و بحث اصلی ما درباره استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند، براساس اسناد تصویب‌شده عمل می‌کند؛ ازجمله پادمان جامع و پروتکل الحاقی. آژانس در عمر هفتادساله‌اش سعی کرده است عملکردش بر مبنای فنی و حقوقی باشد. شاید عده‌ای بخواهند از آژانس برای اهداف خود استفاده کنند، اما کسانی که در آژانس هستند، بی‌طرفانه کار می‌کنند. من در دوره مدیریتم اجازه نمی‌دهم کسانی از آژانس برای اهداف خودشان استفاده کنند.
 
برخی نکات و موضوعات است که باید حل‌وفصل شود. گه‌گاه موضوعاتی پیش می‌آید که نیازمند شفاف‌سازی است. آژانس رابطه انفرادی با کشور‌ها دارد و اجازه نمی‌دهد بخش سومی بر این روابط تأثیر بگذارد. ما گزارش‌ها را با حساسیت، جزئیات و سیستمی تهیه می‌کنیم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما رابطه کشور‌ها با آژانس، باقی می‌ماند و این مهم است. ما ضمانت می‌دهیم اعمال نفوذی بر آژانس نیست، اما فشار هست و تا جایی که بتوانیم، اجازه نمی‌دهیم این فشار‌ها بر آژانس تأثیر بگذارد».
 
همچنین در دیدار ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بحث و گفتگو شد. وزیر امورخارجه ایران در این دیدار تأکید کرد: همکاری‌های ایران و آژانس همواره بر مبنای تعهدات بین‌المللی و در چارچوب فنی و حرفه‌ای بوده است.
 
ظریف افزود: همان‌طور که آژانس نیز بار‌ها تایید کرده است، بیشترین همکاری‌ها در حوزه پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد و این مسیر می‌تواند در همین چارچوب ادامه پیدا کند. او اظهار امیدواری کرد که با حل اختلافات موجود براساس اعتماد متقابل، همکاری‌های دو طرف در چارچوب مقررات پادمانی و برمبنای حسن نیت ادامه یابد. در این دیدار، گروسی هم تأکید کرد که آژانس وظایف خود را براساس اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای و همچنین در چارچوب ملاحظات فنی انجام می‌دهد.
 
وی افزود: همکاری‌های بین ایران و آژانس در گذشته به نفع دو طرف بوده است و با غلبه بر برخی مشکلات، می‌توان این همکاری‌ها را ادامه داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->